32 radio-og TV-stationer sortlistes i Uganda

U-landsnyt.dk 26. januar 2009

Dagen efter at Ugandas regering kunne fejre 23 års fødselsdag, blev 32 radio-og TV-stationer blacklistet. Det lugter af at være politisk motiveret.

Dagen efter at Ugandas regering kunne fejre 23 års fødselsdag, blev 32 radio-og TV-stationer blacklistet.

I en halvsides annonce i regeringsavisen “New Vision” 27. januar blev de pågældende medier nævnt ved navns nævnelse og truet med at få annulleret deres sendetilladelse.

Med mindre radio- og TV-stationerne kan bevise, at de lever op til gældende broadcast-regler, vil annulleringen blive effektueret den 9. februar, stod der i annoncen.

De blacklistede stationer er fra hele landet, og meddelelsen kommer ikke ud af den blå himmel. Det sidste års tid har en del af dem undladt at betale sendelicens.

Men ser man listen igennem, skyldes annullerings-truslerne ikke kun udeblevne betalinger, anfører Charles Odobo-Bicharchi, som er redaktør for Ugandas kritiske ugemagasin “The Independent”.

“Truslen lugter af at være delvis politisk motiveret og skal ses i sammenhæng med den gradvist kortere og kortere snor, som alle medier holdes i, jo tættere vi kommer på næste præsident- og regeringsvalg i 2011”, siger han.

Blandt de uglesete radio-og TV-stationer er Radio WA og TV WA fra Lira i det nordlige Uganda. De ejes af den katolske kirke, men har begge ry for at være særdeles regeringskritiske. De blev begge bombet af Ugandas hær under krigen mod rebellerne i Lord Resistance Army (Herrens Modstandshær).

Listen indeholder to Radio Rukungiri stationer. De er ejet af fhv. sundhedsminister Jim Muhwezi, som for et par måneder siden faldt i unåde hos præsident Museveni i forbindelse med en omfattende svindelsag.

To NBS-stationer i Jinja i det østlige Uganda står på listen. Deres ejer er tidl. minister for turisme, Nathan Nabeta, som i 2005, og uden held, åbenlyst talte imod at ændre Ugandas grundlov. Han mente ikke, at en præsident skal have lov til at sidde på ubegrænset tid. Sådan som Yoweri Museveni nu kan.

Det mest populære nyhedsmedie i Uganda er radioen. På landsplan er der 25 TV-stationer og 205 FM radiostationer.

Op til 90 procent af Ugandas knapt 30 millioner indbyggere hører radio, mens de trykte medier samlet set kun udkommer i et oplag på cirka en halv million og skønnes at blive læst af knap en million.

Radioen er derfor det medie, som man skal slå ned på, hvis hensigten er at styre den information, folk får, hvilket noget tyder på allerede sker.

“Den nylige blacklistning er ikke enestående. Det er ikke en tilfældighed, at oppositionsleder Kizza Besigye kun har fået adgang til få udvalgte radiostationer uden for hovedstaden siden det meget tætte opløb mellem ham og præsident Museveni under valget i 2006″, mener The Independents redaktør Charles Odobo-Bichachi.

Også de trykte medier er under pres. Siden The Independent i 2008 afslørede, at regerings-drevne torturkamre fortsat bliver brugt til at få politiske opponenter til at makke ret, har Charles Odobo-Bichachi alene i løbet af de sidste tre måneder måtte stille i retten otte gange.

Anklagen mod ham lyder på undergravende virksomhed, men sagen bliver ved med at blive udskudt under henvisning til, at undersøgelserne ikke er færdiggjorte.

Fire andre politiske journalister fra Daily Monitor og ugeavisen The Observer har for øjeblikket tilsvarende sager kørende.

Af Vibeke Quaade, Kampala

, , , ,

About vqeverywhere

Love politics, media, trend spotting and groundbreaking new ideas

View all posts by vqeverywhere

Subscribe

Subscribe to our RSS feed and social profiles to receive updates.

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: